Pada satu masa dulu, saya pernah beli sebuah buku berjudul "101 Ways to Promote Yourself - Tricks of the Trade for Taking Charge of Your Own Success by Viz-Ability Marketing Expert"
Rasanya dah bertahun-tahun jugak buku ini berada dalam simpanan saya... dan seingat saya, sekali pun tak pernah saya habis khatam baca buku ini.
Percubaan untuk baca buku ini terhenti hingga ke muka surat yang ke 72 sahaja. (buku ini keseluruhannya mengandungi 393 muka surat)
Sesungguhnya saya dah berlaku zalim pada diri saya sendiri. Saya gagal untuk menambahkan ilmu, sedangkan segala jenis buku yang diperlukan sentiasa ada bersama saya.
In fact, kalau di google soalan macam mana nak buat promosi tu sendiri, akan keluar macam-macam recommendation tentang macam mana cara dan teknik sebenar untuk buat promosi.
Kelemahan kita adalah untuk fokus dalam menuntut ilmu.
Bukan itu sahaja, malahan lepas dah dapat ilmu tu... masih lagi bermasalah dari segi implementation.
Belajar beriya-iya. Coaching sana sini. Datang seminar, bengkel, tanya sifu macam-macam soalan, tapi bila tiba part untuk ambil tindakan... hambar pulak.
Baiklah, dalam buku yang sama, saya merujuk kepada muka surat 71, ada diceritakan tentang strategi menganjurkan kontes bagi tujuan promosi.
Soalan:
1. Siapakah yang akan jadi pemenang bagi kontes yang dijalankan?
2. Apakah kriteria yang anda cari untuk menentukan siapa pemenang?
3. Bagaimana pemenang dipilih?
Jawapannya...
Tak kisah apa kontes sekalipun yang anda ingin anjurkan, PASTIKAN PEMENANGNYA ADALAH ANDA!
Ini bukan bermaksud anda perlu take part dalam kontes yang anda anjurkan.
... bukan juga bermaksud anda perlu hantar wakil yang mewakili diri anda, dan secara licik anda menetapkan pemenang adalah wakil anda tu sendiri.
Bukan... bukan itu maksudnya.
Sebaliknya, anda perlu pastikan, jika modal untuk menjalankan kontes ini ialah RM500... dipihak anda, anda berupaya untuk pulang modal dan dapat semula keuntungan at least dua kali ganda.
.
..
...
Tak kira siapa yang menang dalam kontes tersebut, pastikan anda dapat untung berkali ganda.
Anda dapat exposure.
Anda lebih dikenali.
Anda dapat lebih publisiti.
Anda dapat recognition dan macam-macam lagi... dan jika hasil daripada kontes tersebut, anda berjaya dapat downline baru... Wow itu satu bonus untuk anda.
... dan berkenaan persoalan kontes yang bagaimana yang perlu anda anjurkan, itu terpulang pada kreativiti dan kebijaksanaan anda.
Its time to hit the web and do some research.
Ada atau tidak cara senang nak buat promosi yang terbukti berkesan boleh dapat sales dalam bisnes Tone Excel ini?
Saya ditanya soalan tersebut.
Jawapan saya... memang ada.
Dan step yang diperlukan sebenarnya tak sampai 10 step. To be exact, ia hanya memerlukan 5 step sahaja.
Nak tau apa step-stepnya?
Sila teruskan pembacaan...
Step pertama: Buat prospecting
Istilah prospecting sebenarnya adalah perkataan Inggeris yang bermaksud mencari prospek ataupun bakal pembeli.
Secara jujurnya, selain ahli keluarga, saya tak pernah tegur orang yang saya tak kenali secara berdepan-depan untuk mempromosikan sim kad Tone Excel ini.
Jika anda ingin dapatkan ilmu, macam mana nak bertegur sapa dengan orang yang tak dikenali (stranger) dan untuk dapatkan tempahan dari mereka serta nak ajak mereka jadi downline anda, ilmu tu memang saya tak tahu.
Yup... sorry to disappoint you!
Kepakaran saya adalah untuk buat marketing secara online. Itu yang saya buat selama ini.
Saya tahu macam mana nak approach mereka yang berada beratus-ratus kilometer dari saya, sama ada mereka yang berada di Sarawak, Kedah, Perlis, Terengganu, Melaka, Perak dan sebagainya untuk join network saya.
Itu saya tahu macam mana nak buat.
Dan jika anda join network saya, anda "terpaksa" belajar macam mana nak buat seperti yang saya buat.
Semuanya bermula dengan kerja-kerja prospecting.
Yang membezakan antara seorang top seller dengan mereka yang biasa-biasa atau yang langsung tak ada sales ialah "prospecting"
Kalau anda tak cari prospek, bagaimana anda nak dapat sales? Adakah cukup hanya dengan bercerita tentang Tone Excel 24 jam setiap hari di wall FB sendiri?
Jawapannya ada di member area apabila anda log in ke dalam akaun ewallet anda sendiri.
Jika setiap hari jumlah Level 1 anda makin berkembang, bermakna cara anda BETUL.
Tetapi jika tak ada perubahan walaupun dah berbulan-bulan lamanya anda join Tone Excel, bermakna ada sesuatu yang tak kena dengan method yang anda gunakan.
Step Kedua: Simpan data dan maklumat prospek dalam sistem database
Anda dah bersusah payah buat prospecting.
Saya ambil contoh, let say anda telah berjaya dapat 2 orang prospek setiap hari tanpa gagal selama 30 hari... selepas 30 hari, ada berapa ramai prospek yang anda berjaya cari?
Simple math kan... jawapannya ialah 60 orang.
Adakah kesemua 60 orang ini akan segera sertai anda? Nope. No way.
Some will say yes, some will say no. Some will say maybe later.
Kalau mereka terus kata, Yes anda untung.
Kalau mereka kata No, anda untung. Sebabnya anda tak perlu buang masa nak layan mereka lagi. Lagipun mereka dah buat keputusan.
Masalahnya ialah, rata-rata prospek kita berada dalam kelompok yang akan kata Maybe Later. Untuk prospek dalam kelompok ini, tak boleh tidak, kita kena sentiasa follow up mereka.
Sebab tu anda perlu masukkan mereka dalam sistem database.
Tujuannya tak lain dan tak bukan semata-mata bagi memudahkan anda untuk buat follow up dengan mereka ni di kemudian hari.
Untuk ini, saya gunakan sistem autoresponder.
Anda boleh baca:
1. Review sistem autoresponder PERCUMA Emelmatik
2. 10 Sebab kenapa saya guna sistem autoresponder Aweber
Kalau anda ingin fokuskan kerja-kerja pemasaran secara online sahaja, maka tools ini adalah tools wajib ada.
Step ketiga: Follow Up Prospek Anda
Sekarang ni anda dah pun ada sistem autoresponder.
Anda juga dah ada senarai emel prospek anda.
Apa lagi nak kena buat? Follow up la.
Follow up sampai mereka join Tone Excel atau sampai mereka keluar sendiri dari sistem autoresponder anda.
Selagi mereka masih ada dalam sistem autoresponder anda, bermakna mereka masih berminat nak dengar tawaran-tawaran anda.
Step keempat: Berikan Tawaran Irresistible Offer
Fikirkan... satu tawaran yang sukar untuk dilepaskan.
Satu tawaran, yang buatkan prospek anda tak teragak-agak untuk sertai Tone Excel menerusi network anda.
Mungkin dengan sertai network anda, prospek anda tu nanti boleh dapat keistimewaan yang tak mungkin dia boleh dapat jika dia sertai network orang lain.
Apa dia yang anda boleh tawarkan...?
Fikirlah.
Step kelima: Ulang step pertama hingga keempat
Itu sahaja.
Buat apa yang berkesan, dan tinggalkan terus teknik yang langsung tak berkesan.
As simple as that.
Apalah gunanya duk ulang-ulang guna strategi yang sama, sedangkan strategi yang kita guna selama ini cuma sedikit keberkesanannya.
Bisnes ni simple namun saya sendiri dah banyak kali jumpa ejen Tone Excel yang sengaja menyusahkan bisnes ni dan menyusahkan diri sendiri.
Adakah strategi lima langkah ni benar-benar berkesan?
Hmm... kalau saya kata, dengan strategi ini sekurang-kurangnya anda boleh tambahkan 10 orang downline baru setiap bulan di level 1 satu anda, anda rasa ia berkesan atau tidak?
{ 0 comments... read them below or add one }
Post a Comment